Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/910

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Співпраця освітніх інституцій та громадських організацій щодо розвитку та підтримки освіти жінок у США
Other Titles: Сотрудничество образовательных институций и общественных организаций в развитии и поддержке образования женщин в США
Partnership of educational institutions and community organizations in the sphere of women’s education development and support in the USA
Authors: Бідюк, Н.М.
Bidyuk, N.M.
Keywords: жіноча освіта;гендерна рівність;освітні інституції;жіночі коледжі;громадські організації та установи;законодавче забезпечення;освітня діяльність;женское образование;гендерное равенство;образовательные институции;женские колледжи;общественные организации и учреждения;законодательное обеспечение;образовательная деятельность;female education;educational institutions;gender equality;women’s colleges;community organizations and institutions;legislative support;educational activity
Issue Date: 2013
Publisher: Хмельницький національний університет
Citation: Бідюк, Н. М. Співпраця освітніх інституцій та громадських організацій щодо розвитку та підтримки освіти жінок у США [Текст] / Н. М. Бідюк // Порівняльна професійна педагогіка. – 2013. – № 1. – С. 58-66.
Abstract: Розглянуто проблему соціального партнерства освітніх інституцій, державних установ та громадських організацій щодо розвитку та підтримки освіти жінок на прикладі американського досвіду. Наголошено на структурно- системних особливостях жіночої освіти, яка є засобом трансформації функціонування освітньої, економічної, соціальної та сімейної підсистем американського суспільства. З’ясовано місце та роль сучасної вищої жіночої освіти в системі освіти дорослих США. Сконцентровано увагу на діяльності жіночих вищих навчальних закладів у США. На підставі узагальнення американського досвіду окреслено можливості його використання у вітчизняному освітньому просторі.
Рассмотрена проблема социального партнерства образовательных институций, государственных учреждений и общественных организаций, относительно развития и поддержки образования женщин на примере американского опыта. Отмечены структурно-системные особенности женского образования, которое является средством трансформации функционирования образовательной, экономической, социальной и семейной подсистем американского общества. Выяснено место и роль современного высшего женского образования в системе образования взрослых США. Сконцентрировано внимание на деятельности женских высших учебных заведениях США. На основании обобщения американского опыта очерчены возможности его использования в отечественном образовательном пространстве.
The article deals with the problem of social partnership of educational institutions, government agencies and community organizations as to the development and support of women’s education based on American experience. Structural and systemic features of women’s education that is the means of transforming educational, economic, social and family subsystems of American society have been stressed. It has been found out that female education is a tool of: realization of natural women’s rights and needs of gaining knowledge; women’s schools expansion by means of competitiveness of the national economy enhancing through highly qualified specialists’ training; correlation between social status and educational opportunities. The attention has been focused on the women’s higher educational institutions activity, particularly on women’s colleges, that play important role in high quality educational services provision by taking into account women specific learning style and worldview. Expediency functioning of women’s colleges and their basic functions has been grounded. Legislative and regulatory support of female education in the USA, as well as coordinating activity of organizations and institutions that promote development and support to women’s education have been analyzed. Fields of activity and functions of women leading educational institutions and government agencies have been revealed. The place and the role of modern women’s higher education in the USA in the system of adult education have been found out. Based on the generalization of American women’s education experience the possibility of its application in the national educational environment has been generalized.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/910
UDC: 37.013.42 (73)
metadata.dc.type: Стаття
Appears in Collections:ППП - 2013 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bidyuk.pdf2 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.