Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/8833

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: The relevance of applied linguistics in relation to language and communication studies: a worldwide overview
Authors: Sadovets, Olesia
Keywords: Applied Linguistics;communication;language studies;Applied Linguistics program;прикладна лінгвістика;комунікація;комунікативна компетентність;освітня програма з «Прикладної лінгвістики»
Issue Date: 2019
Citation: Sadovets, О. The relevance of applied linguistics in relation to language and communication studies: a orldwide overview [Текст] / О. Sadovets // Порівняльна професійна педагогіка. – 2019. – № 9 (3). – С. 35-42.
Abstract: The paper outlines the peculiarities of Applied Linguistics as a branch of science and specialty provided by universities worldwide. Its scope, relevance in modern labour market and immediate relation to communication and language studies have been analyzed. Its advantages as a flourishing educational program for tertiary education and as an occupation in modern digital world with diverse realms of communication and language application have been substantiated. A wide range of activities pressuposed by Applied Linguistics study have been outlined: researching language in classrooms (classroom-based research); work with different kinds of written and spoken texts (corpus linguistics); approaching language learning (learner autonomy); testing and assessment of language learning; expanding vocabulary (including multiword expressions); dictionary making; interpretation and translation; studies of bilingualism and multilingualism. It has been determined that five most important concepts are basic for understanding the relation of Applied Linguistics to language and communication studies: Functional Linguistics, Language and its Application, Communicative Competence; Cognitive Discourse Analysis, Conceptual Blending Theory, and Contemporary Discourse Analysis; Barriers in Specialized Translation fields and their overcoming (by means of technology); Linguistics and Culture; Language hierarchy, authority, policy, and planning. Applied Linguistics program in tertiary education provides students with necessary studies in relation to language and communication in terms of language communication, its components, conditions of successful communication and cooperation; language etiquette; speech codes, their switching and mixing; speech acts and their types; context of culture, situation and co-texts; assembling and working with corpora; researching collocations and units of meaning. Undergoing the program of Applied Linguistics in tertiary education students can broaden knowledge of linguistics and language; deal with contemporary issues concerning the diversity of languages and cultures in societies; learn and teach foreign languages; eliminate language and communication gaps between people of different cultures; enhance the development of languages and communication skills.
У статті окреслено специфіку «Прикладної лінгвістики» як галузі знань та спеціальності, яка пропонується закладами вищої освіти у всіьому світі. Проаналізовано її зміст, актуальність на сучасному ринку праці та безпосередній зв'язок з вивченням комунікації та мови. Обгрунтовано її переваги як перспективної освітньої програми для закладів вищої освіти та як професії у сучасному цифровому світі з різноманітними галузями комунікації та застосування мови. Визначено широкий спект видів діяльності, які передбачені вивченням освітньої програми з «Прикладної лінгвістики»: дослідження мови в освітньому середовищі, робота з усними і письмовими текстами (корпусна лінгвістика), використання різних підходів до вивчення мови, тестування та оцінювання знання мови, укладання словників, робота з лексикою, усний та письмовий переклад, вивчення білінгвізму та мультилінгвізму. З’ясовано, що для обгрунтування безпосереднього зв’язку «Прикладної лінгвістики» з вивченням мови та комунікації базовими є пять основних концептів: 1) систематична функціональна лінгвістика, функції мови та комунікативна компетентність; 2) когнітивний аналіз дискурсу, аналіз сучасного дискурсу та теорія концептуального поєднання; 3) галузі спеціалізованого перекладу, його труднощі та їх подолання з використанням технологій; 5) лінгвістика і культура, ієрархія мови, її планування та функціонування. Освітня програма з «Прикладної лінгвістики» у закладах вищої освіти забезпечує студентів навчанням, спрямованим на вивчення мови та комунікації у таких напрямах: мовна комунікація, її компоненти, умови успішного здійснення цього процесу, комунікативна співпраця; мовний етикет; мовні коди, їх зміна та змішування; мовні акти та їхні типи; контекст культури, ситуації та речення; укладання корпусів та робота з ними; словосполучення, сталі вирази та значущі одиниці. З’ясовано, що у процесі вивчення «Прикладної лінгвістики» студенти розширюють знання з лінгвістики та мови, досліджують сучасні проблеми різноманітності мов та культур у світі, вивчають та викладають іноземні мови, заповнюють прогалини у комунікації представників різних культур, формують комунікативну компетентність.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/8833
metadata.dc.type: Стаття
Appears in Collections:ППП - 2019 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppp_2019_9(3)__7.pdf391,4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.