Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/8828

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Comparative pedagogical analysis of professional training for masters in cybersecurity in Ukraine and the UK
Authors: Braiko, Bohdan
Keywords: cybersecurity;master programmes;specializations;structure;framework;comparative analysis;universities;the UK;кібербезпека;магістерські програми;спеціалізації;структура;законодавчо-нормативне забезпечення;порівняльний аналіз;університети;Велика Британія
Issue Date: 2019
Citation: Braiko, В. Comparative pedagogical analysis of professional training for masters in cybersecurity in Ukraine and the UK [Текст] / В. Braiko // Порівняльна професійна педагогіка. – 2019. – № 9 (3). – С. 57-66.
Abstract: The article deals with the relevant problem of updating the system of graduate training (master’s degree) in Ukraine. It analyzes the ways of Ukraine’s integration into the European Higher Education Area and the legal framework of higher education in Ukraine and the UK. It also presents a comparative pedagogical analysis of the features of professional training for Masters in Cybersecurity in different areas, as well as the structural, content, organizational and pedagogical principles of master programmes on cybersecurity at the universities of Ukraine and the UK. It is found that the most significant difference is the decentralized management of educational processes at the administrative level. The analysis of the legal framework of higher education shows that it is much better developed in Ukraine than in the UK due to the centralized management of education. The article proves that a significant difference between master programmes on cybersecurity in Ukraine and the UK is their level of specialization. The programmes on the investigation of computer incidents and information technology security are most prevalent at UK universities. It is specified that the number, list and names of educational courses differ significantly, which is explained primarily by the differences in the conceptual framework of the profession itself, the social needs of Ukrainian and British society in such specialists and the ways of promoting this profession in the labour market. Some positive aspects of the organization of master training in cybersecurity in the UK are emphasized. Some promising areas in professional training of Masters in Cybersecurity in Ukraine and the UK are singled out.
У статті висвітлено актуальну проблему реформування системи професійної підготовки магістерського рівня в Україні. Проаналізовано шляхи інтеграції України в Європейський освітній простір, розглянуто законодавчо-нормативне забезпечення сфери вищої освіти України та Великої Британії. Здійснено порівняльно-педагогічний аналіз особливостей професійної підготовки магістрів з кібербезпеки за різними напрямами. Наведено порівняльний аналіз структурно-змістовних та організаційно- педагогічних засад навчання магістрів з кібербезпеки в університетах України й Великої Британії. З’ясовано, що на адміністративно-управлінському рівні найсуттєвішою різницею є децентралізація управління освітніми процесами. Аналіз законодавчо- нормативного забезпечення сфери вищої освіти дає підстави стверджувати, що в Україні, саме завдяки централізованому управлінню освітою, вона розвинута значно краще, ніж у Великій Британії. Визначено, що суттєвою відмінністю між освітніми програмами підготовки магістрів з кібербезпеки в Україні та Великій Британії є їх рівень спеціалізації. Найбільшого поширення в університетах Великої Британії мають освітні програми з розслідуванням комп’ютерних інцидентів та безпеки інформаційних технологій. Зазначено, що кількість, перелік та назви дисциплін значно відрізняються, що пояснюється насамперед відмінностями у концептуальному баченні самої професії, суспільними потребами українського та британського суспільства у таких фахівцях та у можливостях реалізації цієї професії на ринку праці. Наголошено на окремих позитивних аспектах організації навчального процесу підготовки магістрів з кібербезпеки у британському досвіді, окреслено перспективні напрями підготовки магістрів з кібербезпеки в Україні і Великій Британії.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/8828
metadata.dc.type: Стаття
Appears in Collections:ППП - 2019 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppp_2019_9(3)__10.pdf396,24 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.