Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8800

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Модель задачі складання та оптимізації розкладу занять за умови задоволення об’єктивних та суб’єктивних вимог навчального закладу
Other Titles: Task of creation and optimization of learning schedule that supplements strict and volatile requirements model
Authors: Кисіль, В.В.
Драч, І.В.
Кисіль, Т.М.
Kysil, V.V.
Drach, I.V.
Kysil, T.M.
Keywords: розклад навчальних занять внз;об’єктивні та суб’єктивні вимоги до розкладу;структурна схема алгоритму складання навчального розкладу;функція для визначення цінності розташування елемента розкладу;оптимальний розв’язок;Парето-оптимізація;university schedule;volatile scheduling requirements;strict scheduling requirements;scheduling process;university scheduling process structure;schedule evaluation;schedule optimization;Pareto optimization
Issue Date: Dec-2019
Publisher: Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського
Citation: Кисіль В. В. Модель задачі складання та оптимізації розкладу занять за умови задоволення об’єктивних та суб’єктивних вимог навчального закладу / В. В. Кисіль, І. В. Драч, Т. М. Кисіль // Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Технічні науки. – 2019. – Т. 30 (69), № 6, ч. 1. – С. 65–70.
Abstract: Добре розроблений розклад може стати основою для реалізації науково-педагогічного потенці- алу навчальних курсів і для кращої засвоюваності матеріалу студентами. Задачі розподілу навчаль- ної роботи між співробітниками кафедри, розробки навчального розкладу в значній мірі визначають ефективність організації освітнього процесу. Правильно й точно складений розклад забезпечує рівно- мірне завантаження студентських груп і професорсько-викладацького складу. Від вдало складеного розкладу залежить ефективність роботи викладачів, засвоєння навчального матеріалу студентами, раціональне використання інтелектуальної й матеріальної баз вузу. Таким чином, дослідження, спря- мовані на розробку алгоритмів автоматизації побудови навчального розкладу, є актуальними.
Nowadays modern universities have an urgent need to create a computerized system that allows you to create and optimize plans and schedules, since the quality of training of specialists in universities and especially the efficiency of use of scientific and pedagogical potential depend to some extent on the level of organization of the educational process. One of the main components of this process is the class schedule. The schedule balances the work rhythm of teachers, so it can be seen as a factor in optimizing the use of limited teaching staff resources. Since the interests of participants in the educational process are diverse, the task of scheduling is multicriteria with many fuzzy factors and belongs to the class Np-complete. As a rule, such tasks are carried out in two stages: obtaining the optimal (in terms of the criteria used) option and its subsequent refinement by the person (the dispatcher) in order to maximize the consideration of unformalized factors. In this paper, the solution of the first stage of the problem is proposed - the development of an algorithm for obtaining the most optimal schedule, provided that the objective and subjective requirements of the educational institution are met. As a result of the analysis of the requirements for the schedule of classes, a decision was made on the need to develop an algorithm for laying down the possibility of expanding the list of requirements for the schedule of classes, as well as the possibility of regulating the priorities of meeting individual requirements when scheduling. The algorithm is based on the idea of evaluating the will (value) of the arrangement of classes in the schedule. Optimization occurs on the Pareto principle – until it is possible to rearrange or modify the elements so as not to diminish the value of any of them. Among the advantages of the built algorithm is the possibility of generating acceptable variants of the schedule from the first iteration. The algorithm provides the opportunity to significantly improve the schedule by adding additional criteria for evaluating the will and quality of the location of classes in the schedule.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/8800
UDC: 004.021
Content type: Стаття
Appears in Collections:Кафедра інженерії програмного забезпечення

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.pdf339,96 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.