Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/8320

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Синергія бренду роботодавця і бренду персоналу як результат успішного HR-брендингу на підприємстві
Other Titles: Synergy of employer’s brand and staff brand as a result of successful HR-branding at an enterprise
Authors: Хитра, Олена Володимирівна
Вихованчук, Марина Віталіївна
Khytra, Olena
Vykhovanchuk, Marina
Keywords: біфуркація;бренд персоналу;бренд роботодавця;ентропія;нелінійність;ринок праці;самоорганізація;синергія HR-бренду;HR-брендинг;bifurcation;staff brand;employer’s brand;entropy;nonlinearity;labor market;self-organization;synergy of HR-brand;HR-branding
Issue Date: 30-Sep-2019
Publisher: Класичний приватний університет
Citation: Хитра О. В. Синергія бренду роботодавця і бренду персоналу як результат успішного HR-брендингу на підприємстві / О. В. Хитра, М. В. Вихованчук // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво : наук.-вироб. журн. / Класич. приват. ун-т. – Запоріжжя, 2019. – № 4. – С. 149–156.
Abstract: У статті проаналізований зміст понять “бренд роботодавця” і “бренд персоналу”. Охарактеризована дуалістичність поняття “HR-бренд”, що є відображенням, по-перше, сукупності унікальних переваг умов зайнятості на підприємстві та максимальної реалізації цих переваг у трудовій поведінці персоналу; по-друге, орієнтації HR-бренду на внутрішнє і зовнішнє середовище підприємства; по-третє, поєднання об’єктивних і суб’єктивних критеріїв оцінювання. Багаторівневість HR-бренду (підприємства, галузі, регіону, країни), нелінійність його становлення і багатоваріантність розвитку, фрактальність, нестійкість і нерівноважність дозволили обґрунтувати доцільність застосування до його вивчення та управління положень економічної синергетики. Доведено, що процес HR-брендингу поєднує в собі ознаки організації та самоорганізації, еволюційні і біфуркаційні етапи, характеризується широким спектром атрактивних цілей, наявністю флуктуацій і, в підсумку, приводить до появи у системі емерджентних властивостей. Охарактеризована роль інформації й ентропії у процесах формування і розвитку HR-бренду. Сформульоване визначення синергії бренду роботодавця і бренду персоналу. Окреслені практичні наслідки реалізації переваг синергетичності HR-бренду.
The content of the concepts of “employer’s brand” and “staff brand” has been analyzed in the article. The dualistic concept of “HR-brand”, which is, firstly, a reflection of the set of unique advantages of the conditions of employment in the enterprise and the maximum realization of these advantages in the labor behavior of the personnel; secondly, the orientation of the HR-brand on the internal and external environment of the enterprise; thirdly, a combination of objective and subjective evaluation criteria has been characterized. The multilevelness of the HR-brand (enterprises, industry, region, country), as well as the intertwining of political, economic, technical, organizational, socio-psychological and cultural manifestations in this concept made it possible to substantiate the feasibility of applying to its study and management the provisions of economic synergetics. The trajectory of development of the HR-brand system reveals the so-called regimes with exacerbation, when the “energy” of the HR-brand (its value, attractiveness for attracting human resources and investments) increase indefinitely over a finite period of time and at the same time affect the overall cost of the business, staffing, potential, productivity and, ultimately, financial performance. It has been proved that the process of HR-branding combines the features of organization (as well-considered managerial influence) and self-organization (in particular, arbitrary actions and statements of employees of the enterprise). Over a period of time, the HR-brand system can accumulate the transformation potential that manifests itself at the point of bifurcation. “Employer brand contact points” can be identified as a source of powerful fluctuations that bring the system closer to the point of bifurcation. Bifurcation points have been interpreted as a collision between the value offer that the employer provides to employees and the subjective reaction to that proposal by potential and existing employees. The information deficit in the HR-brand system leads to an entropy (uncertainty) accumulation, which is embodied in the increase of personnel risks and the reduction of the level of personnel security. Being open to interacting with the outside allows you to keep your entropy level at the optimum level, by collecting the information you need to streamline your system. In order to increase the efficiency of the HR-branding process, the use of synergistic management tools has been suggested. The synergy of employer brand and staff brand has been defined as the coherent consensus of the content and formulation of the value offer to the employee and the internal motives of the existing and potential employees willing to perceive the offer as a burst for high-performance work.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/8320
ISSN: 1814-1161
UDC: 331.108.2:007
metadata.dc.type: Стаття
Appears in Collections:Кафедра управління персоналом і економіка праці

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
29.pdf539,05 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.