Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8201

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Оптимізаційна модель розподілу транспортних потоків та підвищення їх пропускної здатності на регульованому перехресті
Other Titles: Optimization model of traffic flows distribution and increasing their capacity at an adjustable intersection
Authors: Григорук, С.С.
Лісіцина, М.Д.
Grygoruk, S.
Lisitsyna, M.
Keywords: Оптимізаційна модель;транспортний потік;регульоване перехрестя;система масового обслуговування;Optimization model;traffic flow;adjustable intersection;queuing system
Issue Date: 2019
Publisher: Хмельницький національний університет
Citation: Григорук, С.С. Оптимізаційна модель розподілу транспортних потоків та підвищення їх пропускної здатності на регульованому перехресті [Текст] / С. С. Григорук, М. Д. Лісіцина // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2019. – №4. – С. 196-191.
Abstract: Стаття присвячена питанням моделювання транспортних потоків на регульованому перехресті. Проведений аналіз підходів до моделювання транспортних потоків. Встановлено, що в дослідженнях науковців недостатньо уваги приділено оптимізації розподілу транспортних потоків. Авторами запропоновано вирішення даного завдання шляхом використання апарату теорії систем масового обслуговування. Результати отримані на основі реально проведеного дослідження
The article deals with the issues of modeling traffic flows at a adjustable intersection. It is determined that one of the most important issues in transport logistics is the problem of roads' congestion which depends on the time of transportation of passengers and goods, the cost of transportation, environmental characteristics. It is established that mathematical modeling of traffic flows has an important role in increasing the capacity of the transport highways and the intersections. The article analyzes the approaches to the application of mathematical modeling to solve these problems, in particular, statistical and simulation modeling. It is established that, despite the existence of a large number of different scientific and methodical approaches to modeling traffic flows and organizing traffic at regulated intersections, the research of scholars hasn't paid much attention to optimizing the distribution of traffic flows. The authors propose to solve this problem by using the tools of queuing systems theory. The study was based on real observation. The development of the mathematical model is based on the assumption that the flow of vehicles across the intersection is carried out in accordance to the Poisson distribution law, and each individual lane of traffic is considered as a single-channel queuing system. The authors calculated the parameters of such a system based on the obtained data of the observation. The multicriteria fractional-linear programming task was used to optimize the traffic at the intersection and to adjust the traffic light cycles. The developed models made it possible to find the optimal solution of the studied problem: the average length of the queue and the delay of vehicles before the stop line and the value of the duration of the phases of adjustment of the traffic light.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/8201
UDC: 519.863:656.02
Content type: Стаття
Appears in Collections:Вісник ХНУ. Економічні науки - 2019 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16.pdf2,13 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.