Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7757

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Academic english as a component of curriculum for esl students (foreign experience)
Authors: Садовець, Олеся
Sadovets, Olesia
Keywords: Academic English;ESL students;curriculum;syllabus;foreign language department;академічна англійська;навчальний план;навчальна програма;спеціальності іноземної філології
Issue Date: Mar-2019
Publisher: Хмельницький національний університет
Citation: Sadovets, O. Academic english as a component of curriculum for esl students (foreign experience) / O. Sadovets // Comparative Professional Pedagogy. – 2019. – № 9 (1). – P. 33–43.
Abstract: It has been substantiated that Academic English must be an integral component of ESL students’ study at foreign languages departmentssyllabus, to achieve success as professionals and be ready to realize themselves in a demanding world of today. We have defined the main problem on the way to it, namely the insufficient provision of the Academic English discipline in curricula of foreign language departments or its absence. The necessity to elaborate a syllabus for Academic English discipline being taught throughout all the course of study has been substantiated. Educational programs of Academic English in a number of foreign educational establishments of Great Britain, the USA, Canada and Australia have been analyzed and their defining features have been outlined. Strategies and conditions for effective teaching of Academic English have been characterized. It has been defined that in general, in spite of slight differences in the topics covered by different EAP programs, all of them are aimed at: developing strategies and vocabulary for reading and understanding academic texts; finding, understanding, describing and evaluating information for academic purposes; developing active listening and effective note-taking skills; building on language skills to describe problems and cause-and-effect; gathering a range of information, using the skills learned, to integrate it into a written report; engaging in peer-to-peer feedback before finalising one’s piece of academic work. Requirements for students’ achievements at the end of the course have been determined. As a basis for Academic English syllabus elaboration has been chosen a course by M. Hewings and C. Thaine (upper-intermediate and advanced levels). On its basis we have defined units to be covered by the course as well as skills to be developed. Recommendations as to better and more efficient teaching of the discipline have been outlined.
Обгрунтовано важливість дисципліни «Академічна англійська мова» як невід’ємного компоненту навчання студентів на спеціальностях іноземної філології для досягнення ними професійної досконалості та реалізації себе на вимогливому ринку праці. Було визначено основну перешкоду на шляху до цього – недостатній рівень вивчення дисципліни «Академічна англійська мова» на спеціальностях іноземної філології або її відсутність у навчальному плані. Обгрунтовано необхідність розробки навчальної програми з «Академічної англійської мови» для усіх курсів навчання. Проаналізовано навчальні програми з «Академічної англійської мови» у низці зарубіжних ЗВО Великої Британії, США, Канади, Австралії та визначено їх характерні особливості, стратегії та умови ефективного викладання. Зясовано, що, незважаючи на незначні відмінності у темах, які передбачені програмами з «Академічної англійської мови» у провідних закладах освіти згаданих країн, усі вони спрямовані на: поглиблення знання спеціалізованої лексики для читання та розуміння академічних текстів; знаходження, опрацювання та використання академічної інформації; розвиток навичок активного слухання та занотовування; розвиток лексичних навичок для опису проблеми, її причин та наслідків; збирання інформації для підготовки доповіді; використання групової та індивідуальної роботи студентів для удосконалення навичок академічного письма. Визначено вимоги до знань та вмінь студентів по закінченню курсу вивчення «Академічної англійської мови». Основою для розробки навчальної програми з дисципліни «Академічна англійська мова» став курс, розроблений на базі Кембріджського університету для рівня знання мови вище середнього (для молодших курсів) та поглибленого (для старших курсів). Було визначено розділи (тематику) для вивчення та навички, які мають бути сформовані. Окреслено рекомендації щодо ефективного викладання дисципліни для студентів філологічних спеціальностей, які вивчають англійську мову як іноземну.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7757
metadata.dc.type: Стаття
Appears in Collections:ППП - 2019 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppp_2019_9(1)__6.pdf274,98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.