Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7030

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Просторо - часові критерії і рейтинги трибонадійності підшипників ковзання транспортних машин
Other Titles: Spatial-temporal criteria and ratings of tribo reliability of sliding bearings of transport vehicles
Authors: Диха, О.В.
Маковкін, О.М.
Посонський, С.Ф.
Dykha, O.V.
Makovkin, O.M.
Posonsky, S.F.
Keywords: підшипники ковзання;критерії зносостійкості;рейтинг по надійності;ймовірність без- відмовної роботи;bearings of sliding;criteria of wear resistance;reliability rating;probability of failure-free operation
Issue Date: 2018
Publisher: Хмельницький національний університет
Citation: Диха, О.В. Просторо - часові критерії і рейтинги трибонадійності підшипників ковзання транспортних машин [Текст] / О. В. Диха, О. М. Маковкін, С. Ф. Посонський // Проблеми трибології. – 2018. – № 2. – С. 79-88.
Abstract: Розроблена розрахунково-експериментальна методика визначення стану, залишкового ресуосу, ймовірністі безвідмовної роботи і інші параметри надійності. Методика може бути корисною при проектувальних розрахунках і оцінках ефективності заходів щодо підвищення довговічності підшипника ковзання. Запропонований спосіб скла- дання рейтингу по надійності, який зводиться до порівняння ймовірностей перевищення поточного зносу над допус- тимим на першому етапі і порівняння середніх значень при заданій ймовірності перевищення на другому етапі.
Bearings of sliding require the development of special criteria and materials for assessing their reliability. Under normal conditions of use, the bearings of slip failure are preceded by a long process of cracks and wear. The application of standard bearing criteria for bearings is inadequate and approximate. The design and experimental method of determination of the state, residual resouss, probability of failure-free operation and other parameters of reliability are developed. The method can be useful in design calculations and assessments of the effectiveness of measures to improve the longevity of the bearing slip. Different ways of comparison of numerous variants of reliability of friction units for wear are considered, taking into account scattering of test results. For the case of a normal wear distribution, the problem is reduced to comparing variants for which average wear values and coefficients of variation of scattering wear are given. The proposed method of rating reliability is reduced to comparing the probabilities of exceeding the current depreciation above the allowable in the first stage and comparing the average values with a given probability of excess in the second stage
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7030
UDC: 621.891
metadata.dc.type: Стаття
Appears in Collections:Problems of Tribology = Проблеми трибології - 2018 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
672-Текст статьи-1550-1-10-20180705.pdf259,66 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.