Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/10474

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Regularities of the influence of submicron ceramic powders TiO2, AlN, Cr2O3 on the tribological properties of a friction material
Other Titles: Закономерности влияния субмикронных керамических порошков TiO2, AlN, Cr2O3 на трибологические свойства фрикционного материала
Authors: Leshok, A.B.
Dykha, A.V.
Лешок, А.В.
Дыха, А.В.
Keywords: friction material;coefficient of friction;wear;ceramic particles;bronze;фрикционный материал;коэффициент трения;износ;керамические частицы;бронза
Issue Date: 2021
Publisher: Хмельницький національний університет
Citation: Leshok, A.V. Regularities of the influence of submicron ceramic powders TiO2, AlN, Cr2O3 on the tribological properties of a friction material [Текст] / A. V. Leshok, A. V. Dykha // Problems of tribology. – 2021. – Vol. 26, No 1/99. – P. 20-27.
Abstract: Friction units for automotive and special vehicles are designed to operate under boundary friction conditions. Modern vehicles contain friction assemblies that use friction materials. Currently, friction materials are actively used: based on thermosetting resins; pulp and paper-based materials; sintered powder materials; materials of carbon or carbon composition; materials with a ceramic matrix. The development of a unified understanding of the effect of the size and chemical nature of ceramic additives on the processes occurring in a friction material during friction is very important and can be obtained both on the basis of experimental and theoretical studies. The paper presents the results of a study of the effect of submicron TiO2, Cr2O3, AlN powders with a size of 0.2-0.5 microns on the tribotechnical properties of a frictional material based on copper intended for operation under boundary friction conditions. It was found that when using the addition of Cr2O3 powder, the greatest increase in the value of the friction coefficient is noted - from 0.042 to 0.082, a slightly smaller increase in the friction coefficient is shown by the use of AlN and TiO2 defects - 0.042-0.074 and 0.042-0.060, respectively. The least wear of the friction material was obtained when using 3.0 vol. % aluminum nitride additive - 2.1 microns / km. Increasing the addition of any of the submicron powders by more than 7 vol. % leads to a significant decrease in wear resistance. This is due to the formation on the surface of the friction material of a modified layer containing ceramic particles and the metallic phase of the friction material. For the friction material, an unstable value of the friction coefficient and increased wear were recorded.
Узлы трения для автомобильной и специальной техники предназначены для работы в условиях граничного трения. Современные автомобили содержат фрикционные узлы, в которых используются фрикционные материалы. В настоящее время активно используются фрикционные материалы: на основе термореактивных смол; целлюлозно-бумажные материалы; спеченные порошковые материалы; материалы углеродного или углеродного состава; материалы с керамической матрицей. Развитие единого понимания влияния размера и химической природы керамических добавок на процессы, происходящие в фрикционном материале при трении, очень важно и может быть получено как на основе экспериментальных, так и теоретических исследований. В работе представлены результаты исследования влияния субмикронных порошков TiO2, Cr2O3, AlN размером 0,2-0,5 мкм на триботехнические свойства фрикционного материала на основе меди, предназначенного для работы в условиях граничного трения. Установлено, что при использовании добавки порошка Cr2O3 отмечается наибольшее увеличение значения коэффициента трения - с 0,042 до 0,082, несколько меньшее увеличение коэффициента трения показывает использование дефектов AlN и TiO2 - 0,042 -0,074 и 0,042-0,060 соответственно. Наименьший износ фрикционного материала был получен при использовании 3,0 об. % добавки нитрида алюминия - 2,1 мкм / км. Увеличение добавления любого из субмикронных порошков более чем на 7 об. % приводит к значительному снижению износостойкости. Это связано с образованием на поверхности фрикционного материала модифицированного слоя, содержащего керамические частицы и металлическую фазу фрикционного материала. Для фрикционного материала зафиксировано нестабильное значение коэффициента трения и повышенный износ.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/10474
metadata.dc.type: Стаття
Appears in Collections:Problems of Tribology = Проблеми трибології - 2021 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document.pdf1,07 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.