Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/10047

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Дослідження зв’язку рефлексії із професійним самотворенням викладачів закладів вищої освіти
Other Titles: The research on relations between university lecturers’ reflection and their professional self-creation
Authors: Подкоритова, Лариса Олександрівна
Сема, Лариса Ростиславівна
Podkorytova, Larysa
Sema, Larysa
Keywords: рефлексія;рефлексивність;самотворення;викладачі закладів вищої освіти;арттерапія;арттерапевтичний тренінг;reflection;reflexivity;self-creation;university lecturers;art therapy;art therapy training
Issue Date: 2020
Citation: Подкоритова Л. О. Дослідження зв’язку рефлексії із професійним самотворенням викладачів закладів вищої освіти [Електронний ресурс] / Л. О. Подкоритова, Л. Р. Сема // Психологічний часопис. – 2020. – Т. 6, № 11 (43). – С. 78-92. – Режим доступу: https://www.apsijournal.com/index.php/psyjournal/article/view/1117. - Назва з екрана. - https://doi.org/10.31108/1.2020.6.11.8.
Abstract: У статті сформульовано визначення професійного самотворення викладачів закладів вищої освіти. Окреслено значення рефлексії для професійного самотворення викладачів закладів вищої освіти. Подано результати емпіричного дослідження рівня рефлексії і самотворення у викладачів закладів вищої освіти, для якого були використані такі методики: методика діагностики рівня рефлексивності О. Карпова, тест Д. Леонтьєва «Диференціальний тип рефлексії», Діагностика рівня саморозвитку та професійно-педагогічної діяльності (Л. Бережнова, модифікація та адаптація Л. Подкоритової); Діагностика реалізації потреби у саморозвитку, Коротка шкала виміру самоактуалізації. Надано результати кореляційного аналізу між досліджуваними показниками. Обґрунтовано і представлено програму артерапевтичного тренінгу, спрямованого на розвиток рефлексії у викладачів закладів вищої освіти.
В статье на основе теоретического анализа научных трудов сформулировано определение профессионального самосозидания преподавателей высших учебных заведений (ВУЗ), а также обозначено значение рефлексии для профессионального самосозидания преподавателей вузов. Подано результаты эмпирического исследования уровня рефлексии для профессионального самосозидания преподавателей высших учебных заведений. Были использованы следующие методики: методика диагностики уровня рефлексивности А. Карпова, тест Д. Леонтьева «Дифференциальный тип рефлексии», Диагностика уровня саморазвития и профессионально-педагогической деятельности (Л. Бережнова, модификация и адаптация Л. Подкорытовой), Диагностика реализации потребности в саморазвитии, Краткая шкала измерения самоактуализации. Выявлено, что исследуемые преподаватели высших учебных заведений имеют средний уровень рефлексивности (по А. Карпову), общей рефлексии, квазирефлексии и интроспекции (по Д. Леонтьеву) и высокий уровень системной рефлексии (по Д. Леонтьеву). Полученные результаты частично подтвердили нашу гипотезу о том, что уровень рефлексии преподавателей средний: он действительно средний по показателям рефлексивности, интроспекции и квазирефлексии, но высокий по системной рефлексией. Преподаватели имеют среднее и высшее стремление к саморазвитию и довольно успешно его реализует, при этом большинство исследуемых показали высокую самоактуализацию. Среди выявленных проблем в исследуемой выборке заниженная самооценка преподавателями своих личностных качеств. Проведен корреляционный анализ исследуемых показателей. Обнаружена прямая (положительная) зависимость между уровнем рефлексии и профессиональным самосозидание преподавателей высших учебных заведений. Проведенный корреляционный анализ показал, что рефлексия, в целом, способствует профессиональному смосозиданию преподавателей, особенно реализации потребности в саморазвитии и самосозидание. Особенно важной для самосозидания и саморазвития является системная рефлексия. Обоснована и представлена программа артерапевтичного тренинга, направленного на развитие рефлексии у преподавателей высших учебных заведений. Программа состоит из 10 занятий и содержит упражнения по изотерапии В. Кокоренко, Л. Лебедевой, Л. Подкорытовой. Выбор метода арттерапии для развития рефлексии преподавателей высших учебных заведений обусловлен такими её особенностями: глубокий рефлексивный характер, ресурсность, метафоричность. Перспективы дальнейших исследований усматриваются в увеличении выборки и расширении психодиагностического инструментария, уточнение связей рефлексии преподавателей вузов с их самооценкой, самоотношением, системой ценностей; исследования определенных связей в других профессиональных групп; апробация разработанного арттерапевтичного тренинга и проведении формирующего эксперимента для уточнения значения рефлексии в профессиональном самосозидание преподавателей высших учебных заведений.
The article formulates the concept of university lecturers’ professional self-creation based on the theoretical analysis of scientific works and determinate the importance of reflection for their professional self-creation. The results of the performed empirical study on university lecturers’ reflection and its importance for their professional self-creation are presented. The following tech-niques were used: A. Karpov’s method examining reflexivi-ty, D. Leontyev’s test “The differential type of reflection”, the method examining self-development and professional pedagogical work (L. Berezhnova, modification and adapta-tion by L. Podkorytova), the method examining an actual-ized need for self-development, the short scale for self-actualization. The examined university lecturers had average reflexivity (according to A. Karpov), general reflection, quasi-reflection and introspection (according to D. Leon-tiev) and high systemic reflection (according to D. Leon-tiev). The obtained results partially confirmed our hypothe-sis that lecturer’s reflection is average: it was really average in the terms of reflexivity, introspection and quasi-reflection, but high in the terms of systemic reflection. The lecturer’s had an average or higher desire for self-development and quite successfully implemented it, the respondents showed mostly high self-actualization. As for the identified problems in the studied sample, lecturers un-derestimated their personal qualities. The correlation analysis was applied for the stud-ied indicators. A direct (positive) correlation was determined between university lecturers’ reflection and profes-sional self-creation. Reflection, in general, contributed to lecturers’ professional creation, especially to the fulfilled need for self-development and self-creation. Systemic re-flection was especially important for self-creation and self-development. We have substantiated and presented an art therapy program to develop university lecturers’ reflection. The program consisted of 10 lessons and contained art therapeu-tic exercises proposed by V. Kokorenko, L. Lebedeva, L. Podkorytova. The art therapy developing university lectur-ers’ reflection was chosen due to its following features: deep reflexive nature, resourcefulness, richness of meta-phors. Further research are seen in increased sample vol-ume and number of used psychological examining tools to clarify links between university lecturer’s reflection and their self-esteem, self-attitude, value system; to study ana-logues links characteristic for other professional groups; to approbate the developed art therapy training and to conduct a forming experiment to clarify a role of reflection in uni-versity lecturer’s professional self-creation.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/10047
UDC: 159.99
metadata.dc.type: Стаття
Appears in Collections:Кафедра психології та педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПодкоритоваЛО, СемаЛР стаття.docx99,03 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.