Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/9082

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Логіко-структурний аналіз особливостей відображення тематики змісту навчання іноземних мов у програмах для шкіл України (1991–2019 рр.)
Other Titles: Логико-структурный анализ особенностей представления тематики обучения иностранным языкам в учебных программах для школ Украины (1991—2019 гг.)
Thematic Representation of Educational Content in Foreign Language Syllabus for Schools of Ukraine: Logical and Structural Analysis (1991 − 2019)
Authors: Пасічник, Олександр
Пасічник, Олена
Pasichnyk, Oleksandr
Pasichnyk, Olena
Keywords: навчальна програма;тематичний поділ;тема ситуативного спілкування;сфери спілкування;мовленнєві функції;наскрізні лінії;компетентнісний підхід;зміст навчання;учебная программа;тематический подход;тема ситуативного общения;сферы общения;речевые функции;сквозные линии;компетентностный подход;содержание обучения;school syllabus;theme-based approach;communicative situation;spheres of communication;communicative functions;cross-cutting line;competence-based approach;content of learning
Issue Date: 2020
Publisher: Педагогічна думка
Citation: Пасічник О. С. Логіко-структурний аналіз особливостей відображення тематики змісту навчання іноземних мов у програмах для шкіл України (1991-2019 рр.) / О. С. Пасічник // Проблеми сучасного підручникат : зб. наук. пр. – Київ : Педагогічна думка, 2020. – Вип. 24. – С. 216-229.
Abstract: Загальноприйнятою та дидактично доцільною вважається тематична організація навчального матеріалу. Для предметної галузі «іноземні мови» тематичний підхід передбачає відповідь на запитання, де і про що спілкуються учні. Оскільки тематика сприяє їх когнітивному розвитку, а також орієнтує на виконання тематично маркованих комунікативних завдань, недостатньо лише «задекларувати» тематику в змісті навчальної програми. Натомість, варто чітко окреслити вимоги, які саме дидактичні цілі мають бути досягнуті у межах різних тем: формування відповідних умінь, компетентностей тощо. Однак останнім часом спостерігається спроба протиставити традиційній тематичній організації навчального матеріалу інші, більш оптимальні підходи. Результати дослідження відображають, яким чином змінювалися підходи до представлення тематики в змісті навчальних програм з іноземних мов для вітчизняних закладів загальної середньої освіти.
Общепринятой и дидактически целесообразной считается тематическая организация учебного материала. Для предметной области «иностранные языки» тематический подход предполагает ответ на вопрос, о чем и где общаются ученики. Поскольку тематика способствует их когнитивному развитию, а также ориентирует на выполнение тематически маркированных коммуникативных задач, тематику недостаточно «задекларировать» в учебной программе. Необходимо четко определить требования, какие именно дидактические цели должны быть достигнуты в рамках различных тем: формирование соответствующих умений, компетенций и т. д. В последнее время наблюдаются попытки противопоставить традиционной тематической организации учебного материала альтернативные подходы. Результаты исследования отражают, каким образом изменялись подходы к представлению тематики в содержании учебных программ по иностранным языкам для отечественных школ.
Theme based approach is a way of teaching and learning, whereby many areas of the curriculum are connected together and integrated within a theme. This approach is based on human brain capability to compartmentalize and structure the surrounding material and non-material world into cognitive units, making educational process easier and more efficient. Despite this fact, in recent times the approach has been considered flawed by some theorists. Nevertheless, thematic units remain mainstream among educators. They remain the core of school curriculum and syllabi. The objective of this research is to outline key transformations in representing thematic information in school foreign language syllabi in the period of 1990s − 2nd decade of 20th century for Ukrainian schools. According to the obtained data it is possible to conclude that themes are not a standalone or independent concept of school curriculum and syllabi. Instead, well-organized syllabus indicates the scope of skills or competences which are to be developed within a particular theme. Over the last three decades school syllabi for foreign languages has undergone several overhauls: each time the description of themes as well as students’ academic achievements in each of them became more detailed. The first decade of the 20th century saw the change of emphasis to communicative situations and promoting student’s sociocultural awareness whereas the second decade was marked by the rise of competence approach and increased importance of axiological dimensions in foreign language learning. Thus, theme based approach still prevails in representing the content of learning through syllabus, although the main sphere of changes takes place in describing expected outcomes of educational process. Currently the following terms and notions are used to describe themes and related outcomes of educational process: ‘spheres of communication’, ‘cross-cutting line’, ‘competences’, ‘skills’ and ‘values’.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/9082
ISSN: 2411-7447
UDC: УДК 373.51(073)
Content type: Стаття
Appears in Collections:Кафедра іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
!!!Pasichnyk_Tematika.pdf319,7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.