Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7535
Title: Дидактичне обґрунтування емоційно-ціннісного компонента змісту навчання іноземних мов
Other Titles: Дидактическое обоснование эмоционально-ценностного компонента содержания обучения иностранным языкам
Emotional and Axiological Component of Foreign Language Learning: Didactic Outline
Authors: Пасічник, Олександр
Пасічник, Олена
Pasichnyk, Oleksandr
Pasichnyk, Olena
Keywords: іноземні мови;зміст навчання;компетентнісний підхід;соціокультурний компонент;емоційно-ціннісний аспект навчання;аксіологія;діалог культур;загальна середня освіта;иностранные языки;содержание обучения;компетентностный подход;социально-культурный компонент;эмоционально-ценностный аспект обучения;аксиология;диалог культур;общее среднее образование;foreign languages;content of learning;competence-based approach;socio-cultural component;emotions and values in education;axiology;dialogue of cultures;secondary education
Issue Date: 2019
Publisher: Інститут педагогіки НАПН України
Citation: Пасічник О.С. Дидактичне обґрунтування емоційно-ціннісного компонента змісту навчання іноземних мов / О. С. Пасічник, О.О. Пасічник // Український педагогічний журнал. – 2019. – № 1. – С. 45–56.
Abstract: У статті обґрунтовано необхідність виокремлення емоційно-ціннісного компонента у змісті навчання іноземних мов. Його доцільність зумовлена тим, що знайомство з соціокультурним матеріалом у процесі навчання іноземних мов впливає не лише на когнітивну сферу учня, але й, проходячи крізь його емоційне сприйняття, сприяє формуванню відповідних ціннісних установок. Спираючись на аналіз науково-педагогічної літератури, автор робить висновок про те, що цінності відрізняються не лише пізнавальним характером, але й володіють регулятивно-цільовим потенціалом, слугуючи нормами та взірцями моделей поведінки і ставлень у системі реально існуючих суспільних відносин. Автор робить спробу окреслити змістове наповнення емоційно-ціннісного компонента для предметної галузі “Іноземні мови” як такого, що визначає особливості діяльності особистості в мультикультурному середовищі; сприяє особистісному та професійному самовизначенню учня, а також актуалізує ті емоційні стани й ціннісні установки, які необхідні для ефективного протікання освітнього процесу
В статье обоснована необходимость выделения эмоционально-ценностного компонента в содержании обучения иностранным языкам. Его целесообразность обусловлена тем, что знакомство с социально-культурным материалом в процессе изучения иностранного языка влияет не только на познавательную сферу ученика, но и, проходя через его эмоциональное восприятие, способствует формированию соответствующих ценностных установок личности. Основываясь на анализе научной и педагогической литературы, автор делает вывод, что в отличие от других категорий педагогики “ценности” характеризуются не только познавательным, но регулятивно-целевым потенциалом. При этом они выступают в качестве образцов и моделей поведения в системе существующих социально-культурных отношений. Автор делает попытку определить содержание эмоционально-ценностного компонента для предметной сферы "иностранные языки" как такового, который готовит к ведению диалога в мультикультурной среде, способствует личностному и профессиональному самоопределению ученика, а также актуализирует те эмоциональные аспекты, которые необходимы для обеспечения эффективности учебного процесса.
According to the generally accepted concept, shaping students’ intercultural awareness is an indispensable component of foreign language acquisition in modern secondary school. In order to achieve this goal in the process of learning students are taught facts relevant to a particular culture. The author emphasizes that such encounters with various cultural phenomena not only boost students’ cognitive development, but also trigger their emotional response and contribute to forming value attitudes. By trying to critically understand various cultural aspects or contrast them with their national culture, students develop their own patterns of personal attitudes and behaviors. Emotional and value attitudes supplement the cognitive component and represent axiological component of the learning content. Until recently the implementation of axiological component in the process of learning has had a sporadic nature and was not properly considered by methodologists (the author explains this by vague nature of values and lack of assessment criteria). The author emphasizes that by incorporating axiological component in the content of foreign language learning, students can achieve better learning outcomes which determine their active personal position as well as foster development of social and intercultural competences. Besides, person with established system of values is able to make sensible decisions and contributes to sustainable development of mankind and achieving global harmony. Shaping student’s awareness and their system of values is a long-term process. In this respect the author suggests that axiological elements are to supplement each topic to be learned at FL classes at school. Whereas in primary school students are informed on the main cultural aspects; in secondary and high school the emphasis is shifted to problem-solving tasks which require student’s critical thinking and own feedback. Axiological aspects have to be integrated in student’s communicative activity. Nevertheless, problems remain: it is impossible to define a system of values to be taught at school due to their vague nature, besides they depend on culture; as a result it is impossible to define criteria for assessing the level of student’s axiological development.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/7535
ISSN: 2411-1317
Content type: Стаття
Appears in Collections:Кафедра іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
!Pasichnyk_Aksiology_2019.pdf747,81 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.