Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/6546

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVasylenko, O.M.-
dc.contributor.authorSheremet, A.M.-
dc.contributor.authorВасиленко, Олена Миколаївна-
dc.contributor.authorШеремет, Алла Михайлівна-
dc.date.accessioned2018-06-19T13:47:21Z-
dc.date.available2018-06-19T13:47:21Z-
dc.date.issued2017-04-
dc.identifier.citationVasylenko O. M., Sheremet A. M. Peculiarities of Career Self-Determination of Modern High School Students // Science and Education : Academic Journal of South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky. – 2017. – Iss. 4. – P. 159-165.uk_UA
dc.identifier.urihttp://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/6546-
dc.description.abstractThe issue of career self - determination of modern high school students is highly crucial at present when labour market is constantly developing thus increasing requirements for modern specialists t raining. Some young people do not have clear perspectives on life and feel insecure, unconfident. Other high school students choose careers which are of no demand at enterprises and that is why they work in the specialty they have no qualification for. The paper aims to study motives and factors influencing the process of career self - determination of modern high school students and specify effective methods of cultivating students’ conscious attitude towards making a future career choice. The school student s were asked to do a survey using the questionnaire designed by authors. Besides, the respondents’ personal ability to make a career choice was deter- mined using techniques “What do I like?” (by L. Jovaiša) and “Career Map” by Ye. Klimov. The received resul ts enable us to find out positive and negative factors which affect the process of career self - determination of modern high school students and to study what motivates students when they make their career choices. Basing on the research results it can be c oncluded that the most effective methods to cultivate career self - determination in high school students are trainings in particular the one called “Life map: to make one’s own career choice”.uk_UA
dc.description.abstractВ умовах розвитку ринку праці, зростання вимог до підготовки сучасного фахівця особливо актуальною є проблема професійного самовизначення старшокласників. Адже значна частина з них не має чіткої життєвої перспективи та переживає почуття незахищеності, невпевненості в собі. А інша частина учнів обирає професії, які не користуються попитом на підприємствах та виробництві і тому змушені працювати не за фахом. З огляду на це, метою нашої статті є дослідження мотивів і чинників, які впливають на процес професійного самовизначення сучасних старшокласників та визначення дієвих методів формування усвідомленого ставлення учнів до вибору майбутньої професії. В дослідженні були використані такі методи та методики, як: анкетування учнів за розробленою нами анкетою; методика дослідження особистісної здатності учнів до вибору професії: «Що мені подобається?» (Л. Йовайши) та методика «Карта світу професій» за Є. Клімовим. Отримані результати проведеного дослідження дали змогу нам визначити позитивні і негативні чинники, що впливають на процес професійного самовизначення сучасних старшокласників, а також дослідити мотиви, якими керуються учні при виборі майбутньої професії. На основі результатів проведеного дослідження ми зробили висновок про те, що найефективнішим методом формування професійного самовизначення старшокласників є тренінгові заняття, зокрема тренінг «Карта життя: самостійний вибір майбутньої професії».uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherSouth Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynskyuk_UA
dc.subjectcareeruk_UA
dc.subjectcareer self-determinationuk_UA
dc.subjecthigh school studentsuk_UA
dc.subjectmotives and factors of career self-determinationuk_UA
dc.subjectmethods of cultivating one’s career self-determinationuk_UA
dc.subjectпрофесіяuk_UA
dc.subjectпрофесійне самовизначенняuk_UA
dc.subjectстаршокласникuk_UA
dc.subjectмотиви і чинники професійного самовизначення,uk_UA
dc.subjectметоди формування професійного самовизначенняuk_UA
dc.titlePeculiarities of Career Self-Determination of Modern High School Studentsuk_UA
dc.title.alternativeОсобливості професійного самовизначення сучасних старшокласниківuk_UA
dc.typeСтаттяuk_UA
dc.subject.udc373.1uk_UA
Appears in Collections:Кафедра психології та педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
27.pdf669,17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.