Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/6330
Title: Компонентний склад змісту навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти – сучасна інтерпретація
Other Titles: Компонентный состав содержания обучения иностранным языкам в общеобразовательных учебных заведениях - современная интерпретация
Defining Content of Foreign Language Learning at Secondary School: an Alternative Interpretation
Authors: Пасічник, Олександр
Keywords: іноземні мови;заклади загальної середньої освіти;зміст навчання;зміст освіти;знання, уміння, навички;досвід творчої діяльності;емоційно-ціннісний компонент;иностранный язык;общеобразовательные учебные заведения;содержание обучения;содержание образования;знания, умения, навыки;опыт творческой деятельности;эмоционально-ценностный компонент;foreign languages;secondary school;content of learning;content of education;linguistic knowledge and skills;capabilities of performing creative tasks;cultural awareness
Issue Date: 2018
Publisher: Інститут педагогіки НАПН України
Citation: Пасічник О. С. Компонентний склад змісту навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти – сучасна інтерпретація / О. С. Пасічник // Український педагогічний журнал : наук. журн. / Ін-т педагогіки НАПН України. – Київ, 2018. – № 1. – С. 93–103.
Abstract: У статті розмежовано базові категорії “змісту освіти” та “змісту навчання”. Відштовхуючись від чотирикомпонентної структури змісту освіти, запропонованої дидактами в другій половині ХХ ст. (І.Я. Лернер, М.Н. Скаткін), а також аналізуючи напрацювання методистів у сфері іншомовної освіти, автор пропонує таке бачення компонентного складу змісту навчання іноземних мов, яке зорієнтоване на різнобічний розвиток особистості учня у закладах загальної середньої освіти. Окрім традиційних складових (знання, уміння, навички, сфери і теми спілкування, досвід творчої діяльності тощо), обґрунтовується необхідність включення аксіологічного компонента як такого, що зорієнтований на формування в учнів емоційно-ціннісного ставлення до оточуючого світу. Передбачається, що його формування здійснюється у процесі їх знайомства з новою лінгвокультурою. Запропонована автором схема може бути успішно адаптована для опису змісту навчання іноземних мов у інших типах навчальних закладів, зокрема ВНЗ та коледжах.
В статье разграничены базовые категории "содержания образования" и "содержания обучения". Отталкиваясь от четырехкомпонентной структуры содержания образования, предложенной дидактами во второй половине ХХ в. (И.Я. Лернер, М.Н. Скатки), автор предлагает современное видение содержания обучения иностранным языкам в общеобразовательных учебных заведениях. Кроме традиционных компонентов (знания, умения, навыки, опыт творческой деятельности и т.д.), обосновывается необходимость включения аксиологического компонента как такового, который ориентирован на формирование у учеников эмоционально-ценностного отношения к окружающему миру. Предполагается, что его формирование осуществляется в процессе их знакомства с новой лингвокультурой. Предложенная автором схема может быть успешно адаптирована для описания содержания обучения иностранным языкам в других типах учебных заведений, в частности вузах и колледжах.
Content of learning and content of education are fundamental for determining what is to be taught in educational institutions and which values are to be adopted by students. In this respect the problem of defining their elements has been one of the key tasks for researchers. The author draws a margin line between the two notions: “content of education” and “content of learning”. Based on linguistic and didactic analysis it is concluded that content of education is a more global category which comprises numerous aspects of educational process, whereas content of learning includes only what a student is taught in the process of learning a particular subject. The author relies on the four-component structure of content of education suggested by didactics (I. Lerner and M. Skatkin) in order to define the components relevant to the content of foreign language (FL) learning. As far as FL learning has its own peculiarities the author has to adapt the didactic pattern to them. Besides traditional components (knowledge, skills, topics and spheres, capabilities to perform complicated creative tasks, ability to learn and obtain new knowledge etc.) the author emphasizes that learning a FL is not a neutral process as far as learning a new culture is concerned. Getting to know a new culture stimulates developing students’ ‘cultural awareness’, emotions and helps to shape new values. Thus, it is deemed appropriate to consider forming new values as an important component of FL learning. The suggested scheme is vital for educators as provides a framework for developing new curriculum, constructing FL textbooks. The suggested scheme can be successfully applied to describing content of FL learning in other institutions (including colleges and universities where a FL is taught for specific purpose or is used as a medium of instruction).
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/6330
ISSN: 2411-1317
Content type: Стаття
Appears in Collections:Кафедра іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
!Pasichnyk_Content_FL.pdf675,95 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.