Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/6133
Title: Професійна підготовка фахівців з лінгвістики в університетах Великої Британії
Other Titles: Professional Training of Linguists at Universities of Great Britain
Authors: Комочкова, Ольга
Komochkova, O.О.
Keywords: професійна підготовка;фахівець з лінгвістики;Велика Британія;лінгвістика;прикладна лінгвістика;фахівець із прикладної лінгвістики;порівняльно-педагогічний аналіз;Україна;professional training;linguistics;applied linguistics;linguist;applied linguist;comparative pedagogical analysis;higher education institution;Ukraine;Great Britain
Issue Date: 2018
Publisher: Термінова поліграфія
Citation: Комочкова, О. О. Професійна підготовка фахівців з лінгвістики в університетах Великої Британії : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Комочкова Ольга Олександрівна ; Хмельниц. нац. ун-т. – Хмельницький, 2018. – 21 с.
Abstract: У дисертації запропоновано компаративно-педагогічне обґрунтування проблеми професійної підготовки фахівців з лінгвістики в університетах Великої Британії. Проаналізовано стан опрацювання проблеми професійної підготовки фахівців з лінгвістики в науковій літературі; визначено основні етапи розвитку лінгвістики в другій половині ХХ століття – на початку ХХІ століття у Великій Британії; подано загальну характеристику організації професійної підготовки фахівців з лінгвістики в університетах Великої Британії; проаналізовано змістовий компонент професійної підготовки фахівців з лінгвістики; обґрунтовано застосування компетентнісного підходу до професійної підготовки фахівців з лінгвістики; розкрито особливості використання інноваційних методів і технологій у навчальному процесі професійної підготовки фахівців з лінгвістики в британському досвіді; проаналізовано зміст і організацію практичної та науково-дослідницької підготовки фахівців з лінгвістики; схарактеризовано моніторинг якості професійної підготовки фахівців з лінгвістики; досліджено зміст професійної підготовки фахівців з прикладної лінгвістики в університетах України. На підставі порівняльно-педагогічного аналізу професійної підготовки фахівців з лінгвістики в університетах Великої Британії та України обґрунтовано науково-методичні рекомендації щодо використання інноваційних ідей британського досвіду в Україні; розроблено навчально-методичне забезпечення для удосконалення професійної підготовки фахівців з прикладної лінгвістики у закладах вищої освіти України.
The thesis presents comparative and pedagogical justification of the problem of professional training of linguists at the universities of Great Britain. The availability of the research findings on the problem of professional training of linguists in scientific literature has been analyzed. The problem of linguistis’ professional training in Great Britain has not become the subject of special studies in Ukraine, which confirms topicality of the problem and the need to study innovative ideas of British experience to justify the opportunities of their creative use in theory and practice of professional training of applied linguists in Ukraine. The main stages of development of linguistics in the late 20th century – the early 21st century in Great Britain have been determined. It has been indicated that the process of historical development of linguistics in the late 20th century – the early 21st century in Great Britain covers four main stages: the birth of linguistics (1928–1958), the establishment of linguistics (1959–1977), the reformation of the linguistic space (1977–2000), the modernization of linguistic space (2000 – up till now). In Great Britain, linguistics is a young branch, since it has become the phenomenon of professional activity in the late 20th century. General description of organization of linguists’ professional training at the universities of Great Britain has been presented. The structure and the content of linguists’ professional training have been analyzed. The features of the content and the organization of linguists’ professional training at British universities has shown that it is focused on humanities. Curricula for linguistics do not significantly differ in content, but are characterized by originality and correspond to modern linguistic challenges. Obligatory disciplines cover the key areas of linguistics (phonetics, phonology, semantics, morphology, syntax, pragmatics). Elective disciplines focus on sub-disciplines of linguistics (applied linguistics, psycholinguistics, sociolinguistics, neurolinguistics, forensic linguistics). The application of competency-based approach to professional training of linguists has been justified. It has been stated that the curricula for linguistics at British universities are based on competency-based approach, tailored to the requirements for future linguists, offered in the Subject Benchmark Statement for Linguistics. Future linguists are to acquire general and special (professional) competencies. The peculiarities of using innovative methods in the education process of professional training of linguists in British experience have been outlined. It has been specified that innovative methods and technologies for training of future linguists include webquests, cyberguides, multimedia presentations, computer projects, online discussions, visual behavioral experiments. The content and the organization of practical and research training of linguists have been analyzed. The process of monitoring quality of linguists’ professional training has been characterized. The content of linguists’ professional training at the universities of Ukraine has been studied. Based on comparative and pedagogical analysis of linguists’ professional training at the universities of Great Britain and Ukraine scientifical and methodical recommendations on using innovative ideas of British experience in Ukraine have been justified. It has been concluded that professional training of applied linguists in Ukraine needs to be improved at the organizational, structural, content, methodological and technological levels, taking into account the existing traditions, culture and mentality. Educational and methodical provision for improving professional training of linguists in higher education institutions of Ukraine has been developed.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/6133
Content type: Автореферат
Appears in Collections:Кафедра практики іноземної мови та методики викладання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref Комочкова.docx600,74 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.