Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/5216
Title: Розвиток навичок іншомовного спілкування у студентів інженерно-технічних спеціальностей за допомогою внутрішньої мотивації
Other Titles: The development of professional foreign communication skills among the students of mechanical engineering specialties by means of inner motivation
Развитие навыков общения на иностранном языке у студентов инженерно-технических специальностей с помощью внутренней мотивации.
Authors: Харжевська, Ольга Михайлівна
Kharzhevska, O.M.
Keywords: внутрішня мотивація;особистісна орієнтація;професійне спілкування;комунікативна компетенція;inner motivation;personal orientation;professional communication;внутренняя мотивация;личная ориентация;профессиональное общение
Issue Date: 2016
Publisher: Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького
Citation: Харжевська О. Розвиток навичок іншомовного спілкування у студентів інженерно-технічних спеціальностей за допомогою внутрішньої мотивації [Електронний ресурс] / О. Харжевська // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Психологія : електрон. наук. фахове вид. – Хмельницький, 2016. – Вип. 4. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadpn_2016_4_10. – Назва з екрану.
Abstract: Стаття присвячена аналізу та дослідженню розвитку внутрішньої мотивації під час вивчення іноземної мови за професійним спрямуванням. Дано характеристику існуючим видам мотивації, що забезпечують зацікавленість у навчанні. Наведено приклади умовно-комунікативних завдань для активізації комунікативної мотивації та пізнавальної діяльності студентів технічних спеціальностей. Створення природного мовного середовища на заняттях сприяє організації дискусій, обговоренню проблем, пов’язаних із професійними інтересами студентів.
The article deals with the analysis and research of the development of inner motivation in the process of English for Specific Purposes learning. The description of actual kinds of motivation that provide the interest in language learning is given. The examples of conditionally-communicative tasks to activate mechanical engineering students’ inner motivation and cognitive activity are presented. The creation of natural language circumstances during the lessons brings to discussions, problem-solving tasks, connected with professional interests of students. The English language programme for students of Engineering Department will motivate them only when they see the direct benefits it brings to them. So to say, they are mostly focused on pragmatic objectives and this does not contribute to their hardworking training and proficient level of foreign communication. A course in English for Specific Purposes (ESP) will enhance English language training and engineering students’ communication skills. That is, the aim in such an interdisciplinary course is to develop and master relevant communication and professional skills, using English as a means and a kind of mediator in shaping future engineers. To achieve this goal, ESP teachers have to plan the course they teach and provide the materials for it. English for specific purposes focuses the learner’s attention on the particular terminology and communication skills that are required in the international professional field. Communication skills development is discussed in the article, with given examples of different ways of motivation of language learning and assessment. Group projects and presentations, role-plays connected with their future profession encourage and enhance the interpersonal skills of the student. This should be considered in particular as teamwork is recognized as a core skill in industry, and communication with team members needs to be effective. Advantages include getting students to think about the exercise more deeply, recognize others’ viewpoints and how to give constructive criticism to peers. Disadvantages include potential bias, reluctance to give low marks for poor work from their peers and the need for clearer guidelines. Synergy from team-learning can significantly improve the written and communication skills of most students, particularly oral presentations and report writing, and it generated a positive experience for both teacher and needs and interests of the learners. The higher standards of the educational and professionallyoriented materials will be suggested the higher will be the students’ motivation to the language learning.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/5216
Content type: Стаття
Appears in Collections:Кафедра іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vnadpn_2016_4_10.pdf273,4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.