Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/3072

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Розвиток комунікативної компетентності майбутніх соціальних педагогів у процесі оволодіння технологією соціально-педагогічного консультування
Other Titles: Развитие коммуникативной компетентности будущих социальных педагогов в процессе овладения технологией соціально-педагогического консультирования
Communicative competence development of future social pedagogues in the process of mastering social and educational consulting technology
Authors: Романовська, Людмила Іванівна
Romanovska, L.I.
Keywords: соціально-педагогічне консультування;cоціальний педагог;професійна компетентність;комунікативна компетентність;уміння і навички комунікативної компетентності;социальный педагог;социально-педагогическое консультирование;профессиональная компетентность;коммуникативная компетентность;умение и навыки коммуникативной компетентности;social pedagogue;social and educational consulting;professional competence;communicative competence;skills of communicative competence
Issue Date: 2013
Publisher: Херсонська академія неперервної освіти
Citation: Романовська Л. І. Розвиток комунікативної компетентності майбутніх соціальних педагогів у процесі оволодіння технологією соціально-педагогічного консультування / Л. І. Романовська // Педагогічний альманах : зб. наук. пр. / Херсон. акад. неперервної освіти. – К., 2013. - Вип. 19. - С. 257-263.
Abstract: У статті розглянуто тлумачення таких понять, як «компетентність», «професійна компетентність» та «комунікативна компетентність». Особливу увагу звернуто на «комунікативну компетентність» як уміння встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми; володіння сукупністю певних комунікативних умінь; знання норм і правил спілкування (основою є орієнтованість особистості в різних ситуаціях спілкування в умовах постійної зміни психічних станів, міжособистісних стосунків і соціальної ситуації). Серед умінь і навичок комунікативної компетентності обрано: вольові якості, спостережливість, гнучкість мислення; уміння соціальної перцепції; емпатію; уміння інформаційного обміну; вільне володіння мовленням; уміння слухання.
В статье рассмотрены толкования таких понятий, как «компетентность», «профессиональная компетентность» и «коммуникативная компетентность». Особое внимание направлено на «коммуникативную компетентность»: умение устанавливать и поддерживать необходимые контакты с другими людьми; владение совокупностью определенных коммуникативных умений, знание норм и правил общения (основой является: ориентированность личности в различных ситуациях общения в условиях постоянного изменения психических состояний, межличностных отношений и социальной ситуации). Среди умений и навыков коммуникативной компетентности избраны: волевые качества, наблюдательность, гибкость мышления, умение социальной перцепции; эмпатия, умение информационного обмена; свободное владение речью, умение слушания.
The article deals with the interpretation of concepts such as «competence», «professional competence» and «communicative competence». A particular attention is paid to the «communicative competence»: the ability to establish and maintain the necessary contacts with other people, owning a set of specific communication skills, knowledge of rules and regulations of communication (basis is: - the individual focus in different communicative situations, in a constant change of mental states, interpersonal relationships and social situations). Identified and skills of communicative competence that should be formed in the preparation of social workers: volitional qualities, which include the ability to control their behaviour, ability to remain calm and positive attitude of communication, focusing on conversation and the other party, as attention - observation, flexibility of thinking, the ability of social perception - the ability to «read in the face», empathy - the ability to enter the world of another person's perception, that is, to see the world as the others see it, the ability to adequately model the identity of the interlocutor, his mental condition by their appearance, the ability to present himself in communication with someone, create the necessary external impression, «Gnostic» skill-related knowledge, systematization and transfer of information, the ability of information exchange, analytical work on the isolation of the main findings and generalizations, the ability to think correctly, logically and consistently base their opinions.
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/3072
UDC: 37.013.42
Content type: Стаття
Appears in Collections:Кафедра соціальної роботи та соціальної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pedalm_2013_19_43.pdf618,22 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.