Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/10726

Можете відсканувати цей QR-код телефоном( програмою "Сканер QR-кодів" ) для збереження.

Title: Marketing dominant in models of entrepreneurial structures innovative potential development for competitive business strategy realization
Other Titles: Маркетингова домінанта в моделях розвитку інноваційного потенціалу і реалізації конкурентних бізнес-стратегій підприємницьких структур
Authors: Stadnyk, V.
Krasovska, G.
Holovchuk, Y.
Стадник, В.
Красовська, Г.
Головчук, Ю.
Keywords: industry;machine-building;adaptive flexibility;proactive flexibility;innovation strategy;motivational environment;marketing relationship;промисловість;машинобудування;реактивна і проактивна гнучкість;конкурентні переваги;інноваційні стратегії;мотиваційний вплив
Issue Date: 2021
Publisher: Хмельницький національний університет
Citation: Stadnyk V. Marketing dominant in models of entrepreneurial structures innovative potential development for competitive business strategy realization / V. Stadnyk, G. Krasovska, Y. Holovchuk // Modeling the development of the economic systems. – 2021. – № 1. – P. 30-41.
Abstract: The economic entities competitiveness is determined by their ability to create consumer values. Consumer markets dynamic requires mobility in the competitive strategic choice that means it requires those innovative potential components predominant development that provide enterprises with such mobility. The paper aims to form theoretical bases of business structures innovative potential development to improve their dynamic characteristics and increase the ability to implement competitive business strategies. Innovations theory, competitive advantages resource theory, concepts of strategic management, network structures and marketing relationship have been chosen as the research theoretical basis. Based on the machine-building products dynamic and export structure analysis and the Ukraine industrial enterprises innovative activity results, the assumption that their innovative potential do not correspond to the competitive strategies objectives has been suggested. It has been substantiated that the innovative potential development management should be considered in terms of improving the enterprises adaptive and proactive flexibility and that is provided by the marketing function. Based on the above the model of enterprise competitive business strategy selection considering the possibility of building up innovative capacities through the strategic partnerships development has been designed. The motivational environment impact on the partnerships value has been formalized and the task of marketing relationship in this process have been identified. The research results can be useful for the dynamic characteristics and economic systems competitiveness development.
Метою статті визначено формування релевантних методичних підходів до розвитку інноваційного потенціалу підприємницьких структур для поліпшення їх динамічних характеристик і підвищення здатності до реалізації конкурентних бізнесстратегій. На основі аналізу динаміки і структури експорту продукції машинобудування та результатів інноваційної активності промислових підприємств України висловили припущення про невідповідність їх інноваційного потенціалу завданням конкурентних стратегій. Обґрунтували авторську позицію, що управління розвитком інноваційного потенціалу доцільно розглядати з погляду поліпшення адаптивної і проактивної гнучкості підприємств. Охарактеризували сутність цих складових і їх вплив на вибір підприємством конкурентних бізнес-стратегій. Підкреслили провідну роль і визначили цільові установки маркетингу у забезпеченні обох видів гнучкості. На основі викладеного розробили модель вибору підприємством конкурентної бізнес-стратегії з урахуванням можливості нарощування інноваційного потенціалу через розвиток стратегічного партнерства
URI: http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/10726
UDC: 330.341.1:334.716
metadata.dc.type: Стаття
Appears in Collections:Modeling the development of the economic systems - 2021 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
17_(2)[1].pdf495,58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.